Corona, je kinderwens en overlevingsmechanismen.

In deze derde blog over corona gaan we in op overlevingsmechanismen.
We schreven in onze vorige Tarablogs al over de impact op het leven van vrouwen en hun partners nu fertiliteitsbehandelingen uitgesteld zijn. In deze blog ga ik in op hoe je dit alles volhoudt, het leven in onzekerheid over herstart van behandeling terwijl je tijdsdruk voelt.
Als emoties te heftig worden, bijvoorbeeld angst en onzekerheid bij uitstel van behandelingen, is het helpend je daartegen te beschermen. Je wilt niet overspoeld worden, het gewone leven moet doorgaan. Dit doe je door een mechanisme in werking te stellen dat je beschermt en helpt te overleven. Deze –vaak onbewuste- overlevingsmechanismen heb je ooit, vaak al als kind, ontwikkeld om pijnlijke situaties vol te houden, niet voluit te hoeven voelen. Het was het beste dat je toen kon doen.
Het vervelende is echter dat ze je ook in de weg kunnen gaan zitten.
Als ik Rianne mijn praktijk binnen zie lopen schrik ik. Ik heb haar de afgelopen maanden via videobellen gesproken. Maar nu “mag” het weer, we zien elkaar weer in levende lijve voor een consult.
Ik schrik, het levendige lijkt verdwenen. Ofschoon ik geen helderziende ben, “lees” ik uit Rianne’s gezicht en lichaamshouding hoe zwaar zij het heeft.
Al snel wordt helder hoe Rianne zich heeft teruggetrokken. Ze is zich gaan isoleren, haar manier van overleven, als kind was het nodig, en nu blijkbaar ook even…..